Friday, March 28, 2008

PPSMI

Apakah yang dimaksudkan dengan ppsmi ini? Ia adalah ringkasan perkataan dari Program Pengajaran Dan Pembelajaran Sains Dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris.
Aspirasi untuk menjadi negara perindustrian bergantung besar kepada bidang sains dan teknologi. Kejayaan dalam menyediakan pendidikan sains dan matematik pada peringkat awal akan menjaminkan sebuah masyarakat berpengetahuan yang mampu bersaing di arena antarabangsa. Justeru, Mesyuarat Jemaah Menteri pada Jun 2002 telah membuat keputusan di mana pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik akan diajar dalam bahasa Inggeris. Pelaksanaan akan dimulakan pada tahun 2003 untuk Tahun Satu, Tingkatan Satu dan Tingkatan Enam

Bahasa Inggeris adalah bahasa ilmu dan bahasa hubungan antarabangsa maka pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris pada tahun 2003 adalah tepat pada waktunya. Langkah ini akan membolehkan pelajar memperolehi maklumat mengenai perkembangan terkini dalam bidang sains dan matematik di samping meningkatkan kebolehan mengakses maklumat dari pelbagai sumber. Pada masa yang sama ini memberi peluang kepada guru dan pelajar peluang menggunakan bahasa Inggeris dan meningkatkan profisiensi berkomunikasi dalam bahasa tersebut. Pengunaan alat bantu mengajar ICT juga akan membantu menjadikan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik lebih menarik dan berkesan.

Maklumat mengenai pelaksanaan disebar luas melalui Program Road-Show kepada Pengetua atau Guru Besar, Pegawai Jabatan Pendidikan Negeri, Pegawai Pejabat Pendidikan Daerah, Ibu bapa dan Masyarakat Umum.

Semua guru yang mengajar Sains dan Matematik telah menjalani latihan dalam tiga peringkat:
Kursus orientasi kurikulum sains dan matematik bagi sekolah rendah dan menengah
Latihan profisiensi bahasa Inggeris melalui Kursus 2 days on-site dan 5 days Full immersion.
Latihan ICT untuk pengoperasian perkakasan notebook dan LCD.

Seramai 27, 543 guru telah menerima latihan dan ini termasuk 2,585 dari sekolah jenis kebangsaan Cina dan 927 dari sekolah jenis kebangsaan Tamil. Set generator akan dibekalkan kepada sekolah yang tidak ada bekalan elektrik dan peruntukan 'one-off' sebanyak RM 5,000 - RM15,000.00 diberikan kepada sekolah untuk membeli peralatan tambahan. Semua sekolah yang dilengkapkan dengan projector LCD, skrin, speaker dan subwoofer, notebook dan troli.
Bahan-bahan sokongan yang digunakan adalah seperti Teaching courseware dalam bahasa Inggeris dan skrip pengajaran dalam bahasa Inggeris serta pakej buku teks tambahan yang mengandungi buku teks jilid 1 dan 2, buku aktiviti murid, buku panduan guru, CD-Rom guru dan murid.

Tuesday, March 25, 2008

TV PENDIDIKAN

Bahagian Teknologi Pendidikan (BTP) memainkan peranan yang penting dalam menyelenggarakan dan mewujudkan tv pendidikan dengan mengisi pelbagai perisian yang berkaitan dengan pelajaran dan pendidikan yang interaktif di sekolah, menyusun rancangan program tv pendidikan dan menyediakan bahan-bahan cetak yang yang berkaitan dengan pendidikan.

Antara perisian yang digunakan dalam tv pendidikan ialah Perisian Kursus Pengajaran Dan Pembelajaran dan Perisian Pendidikan Berasaskan Sumber (Resource Base Educational Material) serta (supplementary and complementary Teaching Courseware). Kesemua bahan-bahan ini digunakan oleh guru-guru disekolah sepenuhnya dalam meningkatkan mutu pembelajaran di sekolah.

Siaran tv pendidikan muncul di kaca televisyen setiap Isnin hingga Khamis dari jam 9.00 pagi hingga 5.00 petang yang diterbitkan oleh penerbit TV Pendidikan dengan usaha sama TV Pendidikan dengan syarikat swasta dan rancangan pembelian menyediakan buku panduan penggunaan KBSR dan KBSM yang mengandungi sinopsis sesuatu rancangan dan disediakan panduan penggunaan rancangan tv pendidikan. Siaran yang muncul di kaca televisyen adalah berbentuk TV Pendidikan di bawah program PPSMI adalah rancangan KBSR dan KBSM (Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris) dan rancangan Sains Tulen (Fizik dan Kimia) dalam bahasa Inggeris.

Selain itu, tv pendidikan turut menyediakan bahan cetak digunakan untuk pembelajaran seperti perisian Perisian Kursus Pendidikan Interaktif Perisian yang dibangunkan dari peringkat papan cerita hingga ke perisian kursus BTP, PSPN dan PKG dan diedarkan ke sekolah-sekolah di seluruh Negara. Terdapat 88 Sekolah Bestari menerima perisian kursus dalam bentuk talian (network version) bagi Smart School Management System) yang dibangunkan bagi meningkatkan lagi prestasi sekolah yang berstatus bestari ini. Perisian oleh BTP daripada bahan pendidikan yang mendapat anugerah Guru Inovatif KPM sempena Hari Guru.

PENGURUSAN MAKMAL KOMPUTER


Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan kepada semua . insyaAllah pada kali ini saya akan menerangkan serba sedikit tentang penggunaan dan pengurusan makmal sekolah dari segi aspek keselamatannya. Makmal computer di sekolah terbahagi kepada dua bahagian aspek keselamatan iaitu keselamatan alat komputer dan keselamatan pengguna terutama pelajar.Keselamatan alat computer adalah pengurusan dan jagaan terhadap alat-alat atau pun komponen computer yang berkait dengan computer yang perlu dipelihara dan dijaga dengan baik. Antara keselamatan yang dititikberatkan ialah :

a) Memastikan komputer tidak berada di bilik suhu yang terlalu panas iaitu tidak membiarkan computer berada dalam keadaan yang cukup panas seperti meletakkan computer di atas bilik yang tidak mengandungi penghawa dingin ataupun diletakkan pada dapur gas yang sentiasa dalam keadaan yang cukup panas. Perlulah diselanggarakan bilik atau makmal computer supaya sentiasa berada dalam keadaan suhu yang selesa dan tidak panas.

b) Menggunakan ‘stabilizer’ supaya voltan elektrik sentiasa terkawal keadaannya. Arus elektrik yang datang mungkin lebih voltannya yang mungkin akan menyebabkan litar pintas ‘blackout’. Keadaan ini cukup bahaya yang mana ia akan memberi kesan kepada computer kerana tidak mampu menerima jumlah voltan yang lebih dari sepatutnya.

c) Elakkan dari computer terhantuk, gegar dengan kuat dan terjatuh yang akan menyebabkan kerosakan yang teruk pada bahgian dalaman computer yang begitu sensitive terhadap perlakuan seperti ini kerana komponen-komponen yang berdada di dalamnya yang mudah retak dan pecah (fragile). Oleh yang demikian perlu pelajar atau guru sentiasa berhati-hati ketika mengangkat ataupun menggunakan computer.

d) Tidak meletakkan computer sama ada laptop atau desktop di dalam boot kereta yang akan menyebabkan hentakan yang kuat pada tempat ini. Boleh menyebabkan kerosakan kerana gegaran dan hentakan adalah kuat pada sudut kereta ini.

e) Perlu menutup computer dan peranti unit dengan lapis plastic agar tiada sebarang objek akan menimpa ke atas computer serta tidak terdedah dengan begitu sahaja terutamanya air.

f)
Elakkan system unit terdedah terlalu lama tanpa casing yang mengundang kepada haiwan yang kecil dan akan merosakkan wayar-wayar dan komponen yang terdapat pada CPU computer. Perlu sentiasa menutup dengan segera setelah menggunakannya.

e) Menanggalkan plug dari soket elektrik dalam keadaan yang baik setelah menggunakan computer.

f) Elak system peranti (mouse/keyboard) tanpa ‘shutdown’ kan computer.

g)
Jangan menanggalkan atau memasang ram atau kad lain pada slot pada motherboard tanpa memutuskan sumber elektrik. Boleh berlakunya litar pintas yang akan membahayakan nyawa sendiri.

h)
Biarkan sistem unit ‘cool down’ sebelum membaik pulih computer.

i)
Pastikan kabel monitor, kabel kuasa dan kabel peranti-peranti terurus dan tidak terlipat di belakang sistem unit. Perlulah diurus dan diselenggarakan dalam keadaan yang baik dan kemas supaya pengurusan kabel-kabel elektrik ini tidak terganggu.

j)
Apabila menyambung kabel-kabel ke sistem unit, lakukan ia dengan berhati-hati supaya pin kabel tidak terbengkok atau pun patah.

Pengurusan keselamatan dan keselesaan pengguna terutama pelajar dapat dibahagikan kepada beberapa bentuk iaitu :

a) Memastikan meja computer terurus, sistem unit terletak di tempat sesuai dan mempunyai ruang yang mencukupi bagi semua alat peranti.

b) Menggunakan penapis cahaya monitor pada skrin tersebut. Membantu mengurangkan silau dan cahaya pada skrin terus ke mata pengguna.

c) Melaraskan kedudukan monitor dengan mata dengan menjarakkan sebanyak 18-24 inci dari mata.

d) Sekiranya membuka casing sistem unit, pastikan sistem unit di ‘shutdown’kan, putuskan bekalan kuasa elektrik pada suis dan tanggalkan plug setelah selesai ‘shutdown’.

e) Semasa penyelenggaraan sistemperanti dan komponen computer pengguna mengelakkan dari memakai tali leher, barang kemas dan berambut panjang.

f) Pastikan wayar kuasa dalam keadaan baik supaya voltan yang disalurkan melaui wayar kuasa ini tidak terdedah kepada pengguna. Sentiasa memeriksa keadaannya sekiranya terkoyak wayar atau berada dalam keadaan yang bahaya.